Say adios!!

15 oktober 2016 - Vaassen, Nederland

Dag van vertrek. Riek en Linda hebben vannacht de nieuwe buren horen aankomen, ze waren nogal luidruchtig. Marieke was nog in Ericeira in haar dromen, dus zij heeft niets gehoord.
Wij staan vandaag om 7:15 uur op, nu zullen wij onszelf even laten horen aan de nieuwe buren.

Het rolluik naar het balkon gaat omhoog en Riek gaat op het balkon "even kijken wat het weer is". Dit is een dagelijks terugkerend ritueel en ze kan altijd feilloos vertellen wat het weer is. Wil je dat ook eens proberen? Het gaat volgens de volgende techniek: open de deur, stap naar buiten terwijl je je hoofd omhoog doet, neus in de lucht. Als je net over de drempel bent, spreid je je armen en je snuift het weer op. En dan kun je nu vertellen hoe de dag qua weer er voor staat mits je het in exact dezelfde volgorde hebt gedaan. Riek geeft aan dat het weer goed is. Prima start van deze dag.

We zorgen ervoor dat we allemaal gedoucht, gekapt en aangekleed zijn voordat de ontbijtmand om 9.00 uur komt. De koffers hadden we gister al ingepakt, dus we hebben de tijd om rustig te ontbijten en de fijne dagen nog maar eens door te nemen. Wat hebben we het leuk en fijn gehad samen!!!

We hebben afgesproken met Margaritha (de dame van de accommodatie) dat we om 10.30 uur uitchecken. Nu blinkt Margaritha niet uit in het nakomen van afspraken of op tijd komen, dus moeten wij haar ook nu weer zoeken. Ze blijkt haar (of onze) tijd te verdoen en staat met een dame van de schoonmaak te kletsen. Maar goed, sleutels inleveren en Margaritha opent voor ons de elektrische poort nog een laatste keer. Voordat we naar Lissabon rijden, nemen we nog even een laatste kijkje bij de oceaan. Afscheid nemen. Say adios!!

De autoverhuurder zit, met vele andere verhuurders, in een parkeergarage direct aan het vliegveld. De begane grond van dit pand heeft veel weg van een enorme autowasstraat. De huurauto's van alle verhuurders worden hier ingeleverd en weer klaar gemaakt voor de volgende huurder. We zetten de auto neer, lopen de auto na op schade met een medewerker en vervolgens rekenen we de kosten van gepasseerde tolwegen af. Op naar de volgende stap van onze terugreis: bagage drop off. Ook dit gaat vlot en nu op naar de douane.

Helaas blijkt Margaritha nog meer niet te kunnen. Zo kan ze bijvoorbeeld ook niet heel goed boardingpassen printen. De scanner kan de codes van de passen niet lezen. Gelukkig hadden we ze op de telefoon opgeslagen, dus we mogen door naar de volgende stap. Electronica uit de tassen en in bakken, tassen in de bakken, sjaals af en jasjes uit en door de detectie. Riek wordt nog even gefouilleerd maar blijkt niets illegaals in of op haar lijf te dragen.
Niet al onze souvenirs blijken mee te mogen. Heel suf....we hebben een flesje drank in de tas (zodat het niet zou breken in de koffer). Ondanks wij heel goed weten dat dat niet kan, hebben we er niet aan gedacht.
Dus nu krijgen we ook gelijk maar even een drugstest, want wie weet wat we allemaal nog meer mee proberen te smokkelen. Als men er van verzekerd is dat we verder niets bij ons hebben, mogen we door.

En dan begint het gebruikelijke wachten. We halen nog een hapje en een drankje, lopen wat rond en gaan bij de gate mensen zitten kijken. Het vliegtuig is ook nu weer heel laat, gelukkig gaat het boarden redelijk snel en kunnen we vertrekken.

Riek zit weer bij het raam. Ze heeft haar Libelle in de koffer gestopt. Vliegen is te leuk om te gaan zitten lezen. Het steeds kleiner wordende land met de huizen, wegen en waters lijkt op een lapjesdeken. De wolken waar we doorheen en boven vliegen lijken grote bergen sneeuw. De hemel is zo mooi intens blauw. Nee, die Libelle wordt niet gemist!!

TAP serveert nog altijd een maaltijd aan boord. De heenweg een warm prutje, de terugweg een klef broodje. Van ons had dit wel achterwege mogen blijven, maar dan hebben de stewardessen helemaal niets meer te doen tijdens de reis. Dat zou ook sneu zijn.

De vlucht gaat erg voorspoedig. Riek zit met haar voorhoofd tegen het raam geplakt en geeft Linda en Marieke steeds een update wat er te zien is. Land, zee, wolken, Zeeland met de deltawerken, Rotterdam... Na 2,5 uur landen we op Schiphol. Nadat we onze koffers hebben gehaald, worden we naar de auto gebracht. We vinden het wel wat fris in Nederland, maar gelukkig hebben warme vesten bij ons. Onder een mooie volle maan rijden we naar Vaassen. We worden door Albert ontvangen met knuffels, zoenen en voor Linda en Marieke ook nog een prachtig herfstboeket! Vannacht slapen we, na een heerlijke vakantie, allemaal weer op ons eigen plekje in ons eigen bed.

Adios Portugal!!