Lisboa

13 oktober 2016 - Lissabon, Portugal

Vandaag staat Lissabon op ons programma, dus we staan vroeg op. Alweer. Eerst nog even bellen met het Vaassense thuisfront om te horen hoe het daar gaat. Daarna wordt de ontbijtmand gebracht. We smeren deze keer de verse warme broodjes en ontbijten in de auto, omdat het anders zo laat wordt voordat we in de stad zijn.

Lissabon heeft zo'n 2.900.000 inwoners en is dus erg groot. Een echte wereldstad. Totaal anders dan de idyllische stadjes van gister. Linda crosst ons door het drukke ochtendverkeer passend bij een grote stad. We parkeren de auto in een parkeergarage midden in de stad. Vanaf hier lopen we naar de metro en gaan naar het startpunt van tram 28. Lisboa, zoals de Portugezen Lissabon zelf noemen, is gebouwd op zeven heuvels. Je kunt je daarom het beste verplaatsen met liften of, nog veel leuker, met de ouderwetse trams zoals lijn 28. Maar helaas....de rij is enorm.
Daarom laten we ons per Tuktuk vervoeren en stappen uit op een mooi uitzichtpunt over de stad.

We kijken uit over het oude deel van Lissabon met wijken zoals Bairro Alto, Alfama en Mouraria. In de verte zien we de rivier de Taag. Op dit punt staat ook een heel klein foodtruckje met de beste pastéis de nata Een nationale lekkernij; een bakje van bladerdeeg met een soort banketbakkersroom en hierop een gekarameliseerd laagje. Lauwwarm is dit het lekkerst, helemaal als je er ook een klein beetje kaneel op doet. Ze waren inderdaad heeel erg lekker.

Vanaf het uitzichtpunt lopen we de calorieën er weer af en gaan naar een volgend uitzichtpunt om de stad ook nog eens vanuit een ander oogpunt te bekijken. De straatjes zijn smal en de trottoir bestaat uit allemaal kleine steentjes in plaats van stoeptegels. Het lijkt een beetje op zoals ze dat in Elburg doen, alleen dan zijn alle straten hiermee gelegd en niet alleen maar kleine stukjes.
We proberen toch nog even een stukje met trammetje 28 te gaan, maar deze zit echt heel vol. Bij de 2e halte stappen we uit, want dat als sardientjes in een blikje zitten bevalt ons niet zo.

We zijn inmiddels een heel stuk naar beneden gegaan en staan op het Praca do Comércio. Hét plein van Lissabon met veel pracht en praal en een heerlijk zonnetje. Vanaf hier lopen we de mooie straten van Baxia in. Ook hier weer de lichtgekleurde natuurstenen bestrating in de brede winkelstraat. Soms lijkt het alsof de grond onder je voeten golft.

Na een hapje en een drankje dwalen we wat door de straten en steegjes van Lissabon. De zon schijnt, het is een graad of 21 met zo af en toe wat wolken, we bekijken wat winkeltjes en mooie fonteinen en genieten van deze ontspannen dag. We lachen vooral ook veel. Soms om elkaar, soms om wat we zien.

Na een koffie bij Starbucks waar Riek en passant ook nog even wat Engels leert (Thank you, have a nice day), lopen we terug naar de metro. Genoeg gelopen voor vandaag. We gaan terug naar onze quinta. Eerst nog even een stop bij de Lidl voor wat lekkers voor vanavond en daarna nemen we nog een kijkje bij het surfstrand.
Bij de zon die we onder zien gaan in de oceaan mijmeren we nog wat na over de dag van vandaag. De slotconclusie is dat het een heerlijke, ontspannen dag was in een erg mooie wereldstad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anne:
    13 oktober 2016
    Dat klinkt als een fijne dag! Geniet ervan!
  2. R Kers:
    13 oktober 2016
    heerlijk!! dat is vakantie!!
  3. Laura Laella:
    14 oktober 2016
    Waaauw, klinkt heel fijn Oma! Lekker verwend worden met een ontbijt mand, mooie weer en heel mooi land zo te lezen.