Een op en top vakantiedag!

14 oktober 2016 - Ericeira, Portugal

De plannen van vandaag zijn al wel drie keer gewijzigd. Van een autorit langs allerlei mooie stranden, een korte rit naar Sintra en dan naar een klein strandje, een lange wandeling van de quinta naar de oceaan en daarna naar een dichtbij gelegen dorpje tot het uiteindelijke programma van vandaag: niet zoveel doen, want de zon schijnt zo heerlijk en we gaan genieten van die warmte!

We rijden naar Ericeira. Een oud vissersdorpje 7 kilometer verderop. Het centrum is echt ontzettend leuk. Kleine en mooi bestrate straatjes met witte huisjes met kobaltblauwe accenten, typisch Portugese geglazuurde tegeltjes op de gevels, kleine terrasjes, een pleintje met platanen en leuke winkeltjes en boetiekjes. We slenteren wat door de straatjes. Het weer is echt heerlijk, strakblauwe lucht en een warme zon.

De schoonmaakster van de quinta hadden ons geadviseerd naar een bepaalde lokale bakker te gaan om daar de specialiteit te proeven: queques (keks). Een soort muffin, maar dan veel lichter. We proeven er een met chocolade, een met appel en kaneel en een met rozijnen. We begrijpen nu heel goed dat dit hun geliefde specialiteit is, wat is dit lekker zeg! We drinken er ook 2 cappuccino's en een colaatje bij. We moeten de bon een paar keer nakijken of het bedrag wel klopt.... € 6,50?? Voor al dat lekkers?? Dus er kan nog een tweede ronde drankjes van af.

We lopen verder door de leuke straatjes en kopen nog wat souvenirs van kurk. Portugal staat onder andere bekend om de kurkproductie. Ze verwerken dit in alles: tassen, portemonnees,  hoeden en petten, schoenen, paraplu's en sieraden. Riek en Marieke zoeken een ketting uit.
Riek heeft er één met een steen die net zo blauw is als de oceaan!

Aan het einde van de winkelstraatjes komen we uit bij de oceaan. Hier is een klif zo bewerkt dat je tot het einde kunt lopen en heel dicht bij het water staat. We lopen tot aan de rand. Wat een kracht hebben de golven! Aan alle kanten spat het water met veel kabaal om ons heen. Op sommige plekken staan er bankjes. Soms is het spatten en kabaal zo hard, dat met name Riek er van gaat gillen. We lopen langs veel verschillende plekken en iedere keer verrast de kracht van het water ons. Ook zijn we onder de indruk van het heldere, azuurblauwe water. Onze zintuigen zijn bijna volmaakt voldaan. We hebben de oceaan vandaag gezien, gehoord, gevoeld maar nog niet geproefd. Dus als we langs een visrestaurant lopen, moeten we dat natuurlijk ook nog gaan beleven.

Dat proeven wordt een geweldige belevenis. Het restaurant ligt op de rots, aan de voet van de oceaan. Bij binnenkomst moeten we, voordat we gaan zitten, uit de vitrine een verse vis uitzoeken. We kiezen een zeebaars van bijna 1300 gram. Die gaan ze voor ons op de barbecue bereiden waarna de ober de vis aan tafel voor ons uitserveert. Oei, oei....wat is die vis lékkerrrr!!!!!
Prima lunch!!

Het enige wat ons nog te doen staat bij de oceaan is even met de voetjes in het water staan. Even voelen hoe koud het water is. Brrrr...en het water is koud, heel koud. De oceaan is vandaag door ons aan alle kanten ervaren. Dus tijd om naar ons appartement te gaan.

Riek en Marieke hebben namelijk het woeste plan om nog een duik in het niet verwarmde zwembad te nemen. Het blijkt heel ietsje warmer te zijn dan de oceaan. Maar ach...in de zon was het vandaag zeker 24 graden en even afkoelen is helemaal goed.

Vanavond de laatste avond. We gaan deze vakantie afsluiten op ons balkonnetje, kijkend naar de zee met een lekker drankje.